Language Use Survey

17.2.2025 |  Mgr. Zuzana Čuřínová 2. stupeňanglický jazyk

Již v září letošního školního roku jsme se rozhodli v rámci výuky anglického jazyka na 2. stupni zahájit časově rozsáhlý projekt pod názvem Language Use Survey mezi žáky 6.- 9. ročníku.

Language Use Survey

Žáci matematických tříd druhého stupně (6.M, 7.M, 8.M a 9.M) sestavili a připravili otázky do dotazníků pro všechny své vrstevníky. Zjišťovali v nich odpovědi na dotazy týkající se studia a praktického užívání cizích jazyků. Pro každý ročník tak vznikl osobitý dotazník, všechny však společně propojovaly tři základní otázky (Jakými cizími jazyky se domluvíš? Které další by ses chtěl naučit? Jakým způsobem se učíš angličtinu?). Žáky zajímalo i mnohé další, a tak zformulovali i jiné dotazy (Z jakého důvodu se cizí jazyky učíš? Baví tě jejich studium? Využívá někdo z tvé rodiny aktivně cizí jazyk ve svém zaměstnání? apod.).

Na Evropský den jazyků (26. 9. 2024) zahájili postupně všichni žáci 2. stupně pod vedením svých vyučujících AJ různorodé aktivity zaměřené na komunikaci a vzájemné rozhovory mezi žáky na toto téma. Vyplněné dotazníky pak postupně všechny jazykové skupiny předávaly svým spolužákům z matematických tříd ke zpracování. Statisticky vyhodnotit jednotlivá data nebylo jednoduché (respondentů bylo celkem cca 400), žáci zvolili různé strategie a postupy. Nejdůležitější byla skupinová spolupráce a vzájemná kontrola. Výsledná zjištění a data pak společně zpracovali a za každý ročník vznikl jako výstup jeden velký plakát. V rámci zpracovávání žáci zakusili praktickou propojenost mezipředmětových vztahů (jazyky, matematika, ICT, výtvarná výchova, zeměpis atd.), osvojili si a prohloubili mnohé dovednosti (pracovní, digitální apod.). Čerpali ze svých vědomostí a dovedností, ale mnohému novému se v procesu hledání vzájemné spolupráce také přiučili. Projekt byl zacílen nejen jazykově, ale soustředil se i na rozvoj důležitých žákovských kompetencí, především schopnosti spolupráce, dialogu a řešení problémů, jež žáci na závěr ve zpětné vazbě též sebehodnotili.

Jeho konečné zpracování a podoba nyní zdobí čtyři sloupy hlavní chodby naší školy, jež můžeme považovat symbolicky za pevné pilíře žákovské spolupráce na tomto projektu. Language Use Survey zařadíme do našeho školního projektového portfolia, které plánujeme o podobné aktivity rozšiřovat.

Více v přiložené fotogalerii.

Sdílet  

Děkujeme všem partnerům a podporovatelům

Naše škola zpracovává v souvislosti s využitím webových stránek pouze taková cookies, která jsou nezbytně nutná pro zajištění provozu webových stránek a internetových služeb, a u kterých není nutno získat souhlas uživatele webu (technické a relační cookies). Pravidla cookies